Aja terveenä – elä pidempään

Vakavien liikenneturmatilastojen mukaan ajoterveys näyttäisi nousevan riskitekijänä lähes samalle tasolle rattijuopumusten ja ylinopeuksien kanssa. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntamateriaalin perusteella kuljettajan ajoterveydellä on ollut keskeinen merkitys joka neljännessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa.

Elintavat näkyvät liikenteessä

Keski-ikäisten kuljettajien ajoterveyteen vaikuttavat lähinnä elintapoihin liittyvät sairaudet. Ikääntymisen myötä ne yleistyvät ja mukaan tulee uusia iän myötä lisääntyviä sairauksia. Lääketieteellisten arvioiden mukaan joka kolmannella iäkkäällä kuljettajalla on ajoterveyteen vaikuttava sairaus. Tilannetta pahentaa erilaisiin sairauksiin määrätty sekalainen lääkitys, jonka yhteisvaikutuksia ei välttämättä tunnisteta.

Väestö ikääntyy ja ajokortillisten ikä-ihmisten määrä kasvaa suhteellisesti enemmän, koska yhä useampi on hankkinut elämänsä aikana ajokortin. Kaikki ajoterveyteen liittyvät sairaudet eivät estä ajamista, mutta kuljettajan täytyy tiedostaa tilanne, jotta hän osaa suhteuttaa ajamisensa terveydentilansa mukaan. Kuljettajan on hyvä rytmittää ajamisensa oikein, liikkua olosuhteissa, joissa ajaminen rasittaa mahdollisimman vähän sekä havainnoida aktiivisesti omia tuntemuksiaan.

Kuljettaja on aina itse ensisijaisesti vastuussa ajokyvystään

Lainsäädäntömme mukaan kuljettaja on aina itse ensisijaisesti vastuussa ajokyvystään. Toinen keskeinen toimijaryhmä on lääkärit. Heillä on ollut muutaman vuoden ajan ilmoitusvelvollisuus poliisille, jos terveydenhoitotilanteessa on todettu ajokykyyn vaikuttava muu kuin tilapäinen sairaus. Aikaisemmin lääkärin ilmoitusvelvollisuus koski sairauksia, joiden kestoksi arvioitiin vähintään kaksi vuotta. Vuoden 2016 alusta voimaan tulleella ohjeella tämä määräaika pudotettiin puoleen vuoteen.

Poliisi tekee ajo-oikeuteen liittyvän ratkaisun pitkälti lääkärin lausuntojen perusteella. Jos poliisi epäilee kuljettajan ajokykyä, voi poliisi määrätä kuljettajan toimittamaan lääkärintodistuksen. Lopulliset ratkaisut tehdään sen perusteella. Poliisi voi myös määrätä kuljettajan ajokieltoon heti valvontatilanteessa, jos kuljettajan ajokyky on sairauden tai vian vuoksi siinä määrin heikentynyt, että ajon jatkamisesta aiheutuu olennaista vaaraa muulle liikenteelle. Näitä kentällä tehtyjä ajokieltoja Itä-Uudellamaalla poliisi on määrännyt noin 60–70 kappaletta vuosittain. Ajokielto ei ole näissä olosuhteissa rangaistus vaan turvaamistoimenpide. Hoitamalla sairautensa kuntoon, henkilö on voinut saada ajo-oikeuden takaisin. Poliisia koulutetaan ajoterveysongelmien tunnistamiseen parhaillaan ja poliisi tulee huomioimaan ajoterveysasiat entistä tarkemmin omassa työssään.

Läheisten merkitys on suuri – ota asia esille ajoissa

Jos läheisen ajokyky epäilyttää, asiasta kannattaa ensisijaisesti keskustella hänen kanssaan ja kertoa rehellisesti huolestumisensa aiheet ja perusteet. Keskustelussa on hyvä tuoda esille läheisen oma ja muiden tienkäyttäjien turvallisuus. Toivottavaa on, että henkilö kuuntelisi ja luottaisi läheistensä arvostelukykyyn ja heidän pyynnöstään luopuisi ajo-oikeudestaan vapaaehtoisesti ennen kuin ehtii tapahtua mitään vakavaa. Ainakin ajatuksen siemen saadaan puheeksi otolla itämään. Toiseksi voi olla yhteydessä läheistä hoitavaan lääkäriin. Kolmas vaihtoehto on henkilön kotipaikan poliisilaitoksen lupapalvelut.

Suomessa on myös keskusteltu joidenkin ajoterveyttä alentavien sairauksien kohdalla rajoitetuista ajo-oikeuksista. Henkilö voisi ajaa ajokiellon sijaan vain tietyillä apulaitteilla varustetulla ajoneuvolla tai tietyllä alueella taikka esimerkiksi tietyissä valaistusolosuhteissa. Tämä mahdollistaisi erityisesti ikäihmisten päivittäisasioiden hoitamisen ja asumisen kauempana palveluista. Asia on kuitenkin jäänyt tähän saakka pelkän keskustelun asteelle. Voisiko sitä viedä eteenpäin?

Terveitä ja turvallisia ajokilometrejä!

Toivottaa,

Risto Maksimainen
Ylikonstaapeli
Eläkeläinen kohta itsekin

0

Heräsikö ajatuksia? Kommentoi:

1 kommentti

Dee

Tässä olikin paljon asiaa! Yksi asia tosin on, josta harvemmin puhutaan: Vakuutusyhtiöiden tarkastajien ja heidän lääkäreiden vastuu ja vaikutus turvallisuuteen, sillä he vaarantavat sen monesti. Esimerkki on omasta elämästäni: Olin matkalla töihin kun autoni perään ajettiin. Paikanpäällä todettiin, että autolla voi ajaa, mutta poliisikin kehoitti käydä tarkistuttamassa mahdollisimman pian miten suuret vauriot olivat.
Ajaessani kotiin, huomasin, että auto puoltaa ja että se tuppaa kääntymään poikittain kun sillä jarruttaa, eli auto ei ollut kunnossa. Vein sen peltikorjaamolle jossa kaveri vilkaisi sitä (ei nostanut pukille tms. vaan kirjaimellisesti vilkaisi) ja totesi että lähettää kustannusarvion vakuutusyhtiölle. Häntä ei kiinnostanut minun mielipiteeni siitä, että auto ei ohjaudu oikein, mutta hän ei myöskään suostunut toteamaan, että auto on ajokunnoton. Tämä olisi ollut omalta kannaltani tärkeää, sillä asun paikalla josta ei julkisilla töihin pääse (jonne on matkaa reilu 60km), jotta olisin saanut sijaisauton kun en toista autoa omista. Ajelin sitten rikkinäisellä autolla seuraavaksi vakuutusyhtiön määräämälle lääkäriasemalle 50km päähän tarkistuttamaan retkahdusvamman jonka sain kolarista. Lääkärissä todettiin, ettei murtumia ollut, mutta lihasrevähtymiä jotka todennäköisesti aiheuttaisivat kovaakin kipua viimeistään seuraavana päivänä. Tätä varten lääkäri määräsi kahta kolmiolääkettä (kipulääke + relaksantti) sairausloman sijasta, vaikka yritin hänelle selittää, että se ei varmasti ole hyvä idea ajaa rikkinäisellä autolla kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena pakotettuna töihin.. Hän ei kuitenkaan tästä välittänyt, vaan totesi vaan, että asia nyt on näin.

Ajelin sitten epäkuntoisella autollani takaisin kotiin ja totesin, että voihan olla, että saan potkut töistä siksi, etten noudata työsopimustani joka vaatii sairauslomatodistuksen poissaolosta, mutta en myöskään ole valmis vaarantamaan itseäni ja muita tällaisella yhdistelmällä…

Ja kaikki tämä siksi, että peltikorjaamon työntekijää ja lääkäriä ei sattunut kiinnostamaan turvallisuus asiat enkä usko, että kumpikaan heistä ymmärsi vastuutansa. Olisiko hyviä ideoita missä foorumissa tällaiset asiat voisi ottaa esille? – Vastaa