Hyväksytäänkö rattijuoppojen aiheuttamat liikennekuolemat liikenteeseen kuuluvana normaalina?

Suomessa kuolee vuosittain noin 40–60 henkilöä ja loukkaantuu noin 500 liikenneonnettomuuksissa, joissa rattijuoppo on yksi osallinen. Noin 70 prosentissa tapauksista rattijuoppo menettää itse henkensä, loput ovat matkustajia tai täysin ulkopuolisia.

Ovatko nykyiset toimet riittäviä ennalta estämään rattijuopumuksia?

Alkoholin kulutus on lähes suorassa suhteessa rattijuopumuksiin. Mitä enemmän sitä käytetään, sitä enemmän esiintyy rattijuopumuksia ja niistä aiheutuvia onnettomuuksia. Pelonsekaisin mielin seuraan, mitä uusi alkoholilaki aiheuttaa.

Suomessa rattijuopumuksesta määrätyt ajokiellot ovat kansainvälisessä vertailussa lyhyitä Ahvenanmaata lukuun ottamatta, jossa minimiajokielto rattijuopumuksesta on vuosi. Manner-Suomessa rattijuopumuksista määrätään yleensä ajokieltoa 3-8 kuukautta ja törkeistä rattijuopumuksista noin puolet kestoltaan 6–12 kuukautta. Monissa Euroopan maissa ajokiellot ovat kestoltaan vähintään vuoden ja uusijoiden osalta jopa pysyviä.

Poliisi valvoo rattijuoppoja vuosittain noin 110 henkilötyövuoden työpanoksella ja sillä saadaan aikaan noin 1,4 milj. puhallutusta. Koko poliisin liikennevalvontaan käyttämä työaika on reilu 500 henkilötyövuotta.

Mitä enemmän rattijuopumusvalvontaa on, sen suurempi on myös kiinnijäämisriski – matematiikka on yksinkertainen. Kiinnijäämisriski on kuitenkin hyvin pieni, sillä arvioiden mukaan vain joka kahdessadas rattijuoppo jää poliisin haaviin. Kentällä tehdään hyvää työtä, mutta liikennevalvonnan suunnittelussa on vielä kehittämisen varaa ajallisessa ja paikallisessa kohdentamisessa. Onneksi tuo kehitystyö on parhaillaan käynnissä.

Jos Trafin 2013 julkaisemaan tutkimukseen on uskomista, alkolukot ehkäisevät tuhansittain rattijuopumuksia. Alkolukon käyttäjillä rattijuopumuksen uusiminen on merkittävästi epätodennäköisempää kuin rattijuopumukseen syyllistyneillä ilman alkolukkoa . Voisiko yksi ratkaisu ongelmaan olla pakollinen alkolukko rattijuopoille muutaman vuoden määräajaksi?

Kiinnijääneistä rattijuopoista runsas puolet on alkoholin suurkuluttajia ja noin kolmanneksella on todettu päihderiippuvuus. Tämän vuoksi voisi kortin takaisin saamiseksi asettaa ehtoja, joita voisivat olla mm. pakollinen hoitoonohjaus, määräaikainen tipaton aika seurannalla, autokoulukursseja jne. Pelkkä sakko tai vankeusrangaistus ei välttämättä ohjaa kuljettajaa oikeaan suuntaan.

Välillä ihmetyttää kuinka suuri merkitys on ihmisen surmaamiseen käytetyllä tekovälineellä. Jos henkilö saa tuomion taposta, minimi rangaistus on kahdeksan vuotta vankeutta, kun oikeuskäytännön mukaan toisen hengen vievä rattijuoppo saa monesti alle kahden vuoden tuomion. Molemmissa tapauksissa joku sivullinen kuolee.

Twitter: @DPasterstein

22

Heräsikö ajatuksia? Kommentoi:

6 kommenttia

Toivoo eräs kulkija.

Usein näkee tilanteita jolloin toivoo poliisin olevan lähellä. Kameratolpat eivät anna turvaa kun ne valvovat vain nopeutta jolla ajetaan kohdalla.
Oikea poliisi valvoo paitsi nopeutta,myös ajotapaa,vakuutusta,katsastusta ja turvavälejä jotka ovat liian lyhyet.
Tervetuloa maanteille! – Vastaa

Päivi

Valitettavasti nämä tapajuopot eivät aja kortilla. Kortin menetys koskee niihin jotka esim työkseen tarvitsevat ajolupaa, ja mielestäni on naurettavaa että tällaisiin kuskeihin sovelletaan huojennuksia tuomioissa. Itse pidän ehdotonta 0-rajaa liikenteessä kuskeille suotavana. Monta rattijuoppoa olen käräyttänyt, ja muutaman ystävän/tutun jopa menettänyt rattijuopon teon seurauksena. Ainoa ratkaisu taitaa olla että rattijuopoilla ei vain ole ajoneuvoa käytössään. – Vastaa

Rampe

Eräs ystäväni kertoi oman ratkaisunsa rattijuopumukseen näin. Ensimmäinen rattijuopumus ja kaksi viikkoa kiinniotettuna + Käräjäoikeus ja siitä annettu rangaistus. Toinen rattijuopumus ja neljä viikkoa kiinniotettuna + Kärjäoikeus ja siitä annettu rangaistus kaksinkertaisena jne. niin eiköhän pistä vähän ajattelemaan ja suhtautumaan rattijuopumuksee, että kannattiko. – Vastaa

Sonja

Muistan lukeneeni jostain lehdestä, että keskimäärin joka kymmenes vastaantulija on jonkun päihteen vaikutuksen alaisena. Ja se on hirvittävän paljon. Taas saimme lukea, kuinka viattomat sivulliset menettivät henkensä rattijuopon takia. Jotainhan tälle tilanteelle on tehtävä. Nollatoleranssi, ajoneuvon takavarikointi, alkolukko. Olen kamalan pahoillani tapahtuneesta ja toivon sydämestäni voimia omaisille ja läheisille. Jokainen meistä vuorollaan lähdöllään pimentäö auringon. <3 – Vastaa

Toivoo eräs kulkija.

Alkolukko,havaitseeko huume-ja lääkkeiden väärinkäyttäjät?
Liikenteessä näkee myös monenlaista kuumakallea,olisiko paikallaan testi sopiiko autonkuljettajaksi?
Ei ampuma-asettakaan saa kuka tahansa! – Vastaa

Juha Mustonen

Näitä rattijuoppoja on tiet täynnä aamuyön tunteina, moottoriteillä harvemmin. Joka kerta kun olen ajanut hml-turun lentokenttä välin aamuyöllä on matkalla ollut joku huojuva auto tai useampia. Niistä on päästävä nopeasti ohi tai sitten pidettävä pitkä kaula arvaamattomuuden takia. Viime vuonna muistaakseni helmi maaliskuussa Hämeenlinnan kohdalla kohti etelää tuli joku noin 180 kmh ohi ja haisi vahvasti öljylle. Näkyvyys oli olematon. 10km myöhemminkin näin savua ja lähempänä näin että siellä oli tapahtunut perään ajo. Pysähdyin ja lähdin tietysti selvittämään onko loukkaantuneita. Ensimmäisenä vastaan tuli aikaisemmin paikalle tullut mies joka oli soittanut hätäkeskukseen. Toisena vastaan tuli kännissä oleva mies joka selitti että tyttöystävä oli jättänyt. Kaveri ärsyyntyi kun sanoin että siirtyy pois tieltä ettei autot aja yli. Sen jälkeen pääsin itse kolari paikalle ja olikohan siinä äiti ja 2 tytärtä. Yritin kysellä että oliko autoissa muita ja onko kaikki kunnossa. Näkyvyys oli olematon ja ymmärrän kyllä pelastuksen ammattilaisia kun uhrit selittää ihat mitä sattuu antamatta vastauksia. Jonkun ajan päästä kun sain selville että kaikki osalliset ovat kunnossa lähdin takaisin ensimmäisen tulijan luo ja sanoin että että on kiire päästä lentokentälle ja pelastus henkilökunta on varmaan jo lähellä. Näitä vastaan ei denniksen palvoma automaattinen liikennevalvonta auta millään tavalla. Harvaan asutuilla alueilla sakotuskoneet saa eniten kuvia kun autoilijat on rentoutuneita hyvän sään ja muun liikenteen puutteesta. Omaa kokemusta on. – Vastaa