Robotit poliisin lupapalveluihin

Luparobotit tekevät passipäätöksiä!

Sähköinen asiointi on lyönyt itsensä läpi poliisin lupapalveluissa. Ovatko luparobotit seuraava kehitysaskel?
Viimeiset vuosikymmenet digitalisaatio on mullistanut teollista toimintaa. Suurimmat muutokset ovat kohdistuneet teollisuustyötä tekeviin henkilöihin. Työn sisältö on muuttunut ja työtehtävät vähentyneet. Nyt tämän muutoksen kohteena ovat virkamiesten ja muiden valkokaulustyöntekijöiden työt.

Robotit virkamiesten tilalle

Tähän asti on kuviteltu tai haluttu kuvitella, että päätösten tekeminen on niin vaativaa työtä, että sitä ei voi tietokoneet, tekoäly eikä robotit korvata. Kuitenkin jo nyt on esimerkiksi yksinkertaisia ja vakiomuotoisia juristintöitä pystytty korvaamaan erilaisilla ohjelmistoilla.
Yli 95 % poliisin passi- ja henkilökorttihakemuksista on sellaisia, että rekisteritarkastuksissa ei löydy mitään asian ratkaisemiseen vaikuttavia tekijöitä. Jos tietojärjestelmät keskustelisivat sujuvasti keskenään, henkilön tehdessä sähköisesti hakemuksen tarkastusprosessi voisi käynnistyä automaattisesti. Tuloksen ollessa ns. puhdas, tietokone tekisi asiassa myönteisen päätöksen. Ainoastaan niissä tapauksissa, joissa esim. esitutkinta on kesken tai tarkastuksissa ilmenisi muita päätöksen tekoon vaikuttavia seikkoja, asia tulisi lupasihteerin käsiteltäväksi.

Työn sisältö muutoksessa

Teollisessa toiminnassa yksikkökustannukset ovat laskeneet, kun robotit ovat tulleet mukaan. Yritykset ovat pärjänneet kilpailutilanteissa ja saaneet lisää tilauksia (esim. Uudenkaupungin autotehdas). Lisätilauksilla on ollut työllistävä vaikutus. Yrityksen henkilömäärä ei ole roboteista huolimatta vähentynyt vaan pikemminkin lisääntynyt. Ainoastaan työtehtävien sisältö on muuttunut.

Poliisin lupahallinnossa ei ole edessä sama tilanne. Robottien mukaantulo sinällään vähentää yksikkökustannuksia, mutta me emme voi myydä asiakkaille yhtään enempää passeja. Työtehtävien sisältö ja osaamisvaatimukset muuttuvat.

2

Heräsikö ajatuksia? Kommentoi:

3 kommenttia

Pekka Sipilä

Passi oli kateissa, ja tarvitsin nopeast uudeni voidakseni hakea maahantulolupaa uudelle mantereelle. Klo 10.15 valokuvaamossa, klo 10.45 sähköinen passihakemus matkaan, klo 15.05 poliisilta tekstiviesti, että passi on noudettavissa Matkahuollosta, klo 15.15 viiden vuoden passi kourassa.

Loistavaa palvelua, kiitos! – Vastaa

Eläkeläispoliisi

Passi pääsi niin vanhaksi, että sitä ei voinut enää sähköisesti uusia. Sähköinen ajanvaraus ohjasi lähimmän poliisilaitoksen sijaan yli 25 km:n päähän. Sain palvelua varattuun aikaan. Virkailija palveli hyvin, mutta sen sijaan hänen käytössään oleva passitietojärjestelmä ei. Yhteys katkeili yhtämittaa, sormenjälkitallennin ei tahtonut toimia ja maksupääte ei pelittänyt. Järjestelmien ja laitteiden takkuilu on kuulemma päivittäistä.
Poliisihallituksella olisi todella itsekritiikin paikka. Poliisin palvelupisteet ja poliisiasemat on suurelta osin suljettu monilta isoiltakin paikkakunnilta. Peruspalvelua saa siis vain netissä! – Vastaa

Ola

Kyllä henkilökohtainen palvelu eri lupa-asioissa oli joustavampaa aikaisemmin , henkilökunnan määrä myöskin oli suurempi eri poliisilaitoksilla. Joissakin tapauksissa niin passit kuin henkilökortit ovat ohjautuneet väärille henkilöille. – Vastaa