Takavarikko lääkkeeksi ulkomaalaiselle rikosrekkailulle?

Jos saat viisi pysäköintivirhemaksua Helsingissä ja jätät ne maksamatta, saatat hyvinkin löytää autosi Tattarisuon verkkovarastosta. Tämä johtuu erinomaisesta lainsäädännöstä, jolla saatiin puhdistettua Helsinki ulkomaalaisista kroonisista väärinpysäköijistä, toki myös suomalaisista.

Avataanpa hiukan pysäköintivirhettä, tekoa joka harvoin vaarantaa liikennettä, mutta josta voi auto lähteä viranomaisen haltuun kunnes maksut on hinauksineen maksettu. Verrataan sitä ulkomaalaiseen rekkakuskiin joka manipuloi ajopiirturiaan. Hän saa teosta sakon ja matka jatkuu, kun laite on poistettu. Seuraavalla, sitä seuraavalla jne. kerroilla hän saa taas sakon, joita tuskin koskaan maksaa. Poliisi on turhan voimaton tässä asiassa.

Siinä missä pysäköinninvalvoja soittaa reippaana hinauspalvelun paikalle, poliisi voi vain vilkuttaa iloisesti hyvää matkaa. Sama koskee kaikkia muitakin ulkomaalaisten tekemiä liikennerikoksia. Kun vertaamme toistuvia pysäköintivirheitä esimerkiksi raskaan ajoneuvon ajopiirturin manipulointiin, voimme helposti ymmärtää, että yliväsyneenä täysiperävaunullista rekkaa ajava kuljettaja syyllistyy pysäköintivirhettä huomattavasti moitittavampaan tekoon vaarantamalla muiden turvallisuuden. Tällaisen toiminnan konkreettinen keskeyttäminen tuntuisi hyvinkin perustelulta.

Venäläiset maksavat sakkonsa hyvin, sillä maksamaton sakko saattaa johtaa viisuminsaantiongelmiin. Virolaisistakin yli 70 % maksaa sakkonsa – ruotsalaiset vielä tunnollisemmin. Poliisi voi ottaa omaisuutta vakuustakavarikkoon ulkomaalaiselta, jolla ei ole Suomessa osoitetta, mutta käytännössä se on haastavaa, koska poliisin tietojärjestelmät eivät tue prosessia.

Poliisi tekee parhaansa liikenneturvallisuuden parantamiseksi valvomalla monipuolisesti liikennettä panostaen niihin valvontamuotoihin, joilla voidaan eniten säästää ihmishenkiä ja vähentää loukkaantumisia sekä onnettomuuksia.

Lisää työkaluja kuitenkin kaivataan. Suomen ”manipuloituja rekkoja” koskeva lainsäädäntö on löysempi kuin useissa muissa Euroopan maissa, joten kiristämisen tarvetta olisi. Useissa Euroopan maissa on manipulointitapauksissa käytössä ns. hallinnolliset maksut ja ajon keskeytys, kunnes maksut on maksettu. Maksut ovat ulkomailla suuruusluokkaa n. 1.500 € kuljettajalle ja 3.000 – 4.000 € kuljetusyritykselle välittömästi, kun manipulointi on todettu. Rekkaa ei saa liikenteeseen, ennen kuin maksut on saatu maksettua ja laitteisto poistettua. Tämä sama takavarikointi käytäntö hallinnollisine maksuineen vähentäisi varmasti ulkomaalaisten rikosrekkailua myös Suomessa.

Muita keinoja voisivat olla maksupäätelaitteet poliisiautoihin, joiden alueella liikkuu runsaasti ulkomaalaisia ajoneuvoja. Lainsäätäjä voisi laajentaa pysäköintivirheissä käytössä olevaa viiden sääntöä muihin liikennerikkomuksiin.

Vuonna 2020 liikennekuolemien määrä pitäisi saada laskemaan Suomessa 136:een. Tänä vuonna saatetaan hyvällä tuurilla päästä alle 200:n. Kiire tulee. Kaikkien panosta tarvitaan.

Dennis Pasterstein
Ylikomisario
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja

32

Heräsikö ajatuksia? Kommentoi:

2 kommenttia

Marko M

Hei.

Ranskassa ulkomaalaisen matka ei jatku ennnenkuin sakko on maksettu. Verkossa on palvelu, jossa maksun voi suorittaa myös luottokortilla. – Vastaa

varalappalainen

Voi, kun onnistuiskin tuo juttu. Ajelevat täällä ilman mitään rajaa meidän kustannuksellamme.Hidasta on Suomessa lakien ja asetusten muuttaminen. – Vastaa